Nyheter & Forskning


Här lägger vi upp sammanfattningar och analyser av ny forskning & upptäckter inom Nutrition, Träning, Sömn och mycket mer!

Vårt första inlägg handlar om bastande och varför det kan vara ett bra komplement till träning i relation till hälsa:

https://www.tpi.se/forskning-basta/


Kika gärna in på våra Facebook & Instagram sidor nedan.


TPI's Facebook

För er som "klarar" er på mindre än åtta timmars sömn!
-
😴💤=💪😏
... See MoreSee Less

Se hela inlägget

NÄRINGSTÄTHET💪😀 (livsmedel med mest näring)
-
Med näringstäthet menas att desto mer vitaminer och mineraler ett livsmedel innehåller, desto mindre av dessa livsmedel behöver du äta för att täcka ditt dagliga näringsbehov👊
-
Mycket av det vi anser är nyttigt, har en hög näringstäthet😎
-
I denna lista ser du i fallande ordning vilka livsmedel som innehåller mest näring🤗
-
Exempel på livsmedel med låg näringstäthet är sädesslag, ultraprocessad mat som skräpmat och halvfabrikat samt bullar, kakor, godis och läsk🍞🥞🍟🍕🍝🍦🧁🍩
Dessa livsmedel har en låg näringstäthet vilket ger oss mycket kalorier med lite näring, dessa refereras ofta som "tomma kalorier".
-
Det som kan vara värt att tänka på är att vi har lättare att ta upp näring från amimalisk föda än från vegetabiliska livsmedel. Så väljer vi att få i oss vitaminer och mineraler från växtriket så behöver vi äta mycket mer, för att täcka det dagliga näringsbehovet🥩🍖🍗🥚🍳🍤🥟
... See MoreSee Less

Se hela inlägget

1 month ago

Top Performance Institute

Vi tackar ödmjukast våra eventarrangörer för sommarens uppdrag!
👍😎
Nu har hösten kommit och det har varit minst sagt ett händelserikt halvår. Ett stort tack går ut till arrangörer, deltagare och självklart till våra fantastiska kollegor som deltog på både Veteran SM i friidrott & Stockholm Pride.❤️ @ Top Performance Institute
... See MoreSee Less

Se hela inlägget

Vad händer egentligen i kroppen när vi utsätts för extrem hetta?🤔
----------------------------------------------------------------------
Denna exponering framkallar s.k mild hypertermi (en ökning av kroppens kärntemperatur) vilket aktiverar en termoregulatoriskt respons som involverar neuroendokrina, kardiovaskulära och cellprotektiva mekanismer som arbetar tillsammans för att återställa homeostas (jämviktstillstånd) och förbereda kroppen för framtida värmestressorer.
----------------------------------------------------------------------
Detta är alltså till förmån för många som vill minska risken för eller lider av hjärt- och kärlsjukdom, degenerativa sjukdomar, autoimmuna tillstånd eller hormonella besvär. Men även för er som vill förbättra kardiovaskulär funktion och/eller kondition.
----------------------------------------------------------------------
I flertalet studier var frekvent bastubadning (4–7 ggr/vecka) förknippat med:
. - 77% lägre risk att utveckla psykotiska störningar
. - 60% lägre risk för Alzheimers sjukdom
. - 60% lägre risk för plötslig hjärtdöd
. - 50% lägre risk för dödlig hjärtsjukdom
. - 51% lägre risk för stroke
. - 46% lägre risk för högt blodtryck
----------------------------------------------------------------------
För er som vill veta mer finns vår fullständiga artikel på vår hemsida:
www.tpi.se/nyheter-forskning/
... See MoreSee Less

Se hela inlägget

Vad händer när vi belastar kroppens strukturer? 🤔 ... See MoreSee Less

Se hela inlägget


Har ni några frågor gällande studierna eller kring våra olika typer av behandlingformer går det bra att kontakta oss på: info@tpi.se