Idrottsmassage

Den "vanliga" typen av massage är en mer avslappnande form medans idrottsmassage eller djupmassage (deep tissue massage) är mer i syfte att behandla en eller flera smärtområden och/eller muskulära stelheter. De flesta människor mår ofta bra av att ta den vanliga formen av massage för att få nervsystemet att lugna ner sig, men idrottare mår oftast bäst av en lite djupare form av massagebehandling där man går på och behandlar fascian, stretchar och trycker ut triggerpunkter (myofascial release) som annars kan hindra atletens rörelsemönster. Denna typ av massage går lite mer på djupet av musklerna, och ofta använder massören inte bara händerna utan även till exempel armbågarna för att bidra med ett jämnare tryck.

Gör det ont att få idrottsmassage?

Ja tyvärr så gör det oftast lite mer ont än den vanliga typen av massage men det är inget som är farligt. Terapeuten behöver ofta gå lite mer på djupet för att komma åt de triggerpunkter som patienten kan ha samlat på sig under en längre tid.


Vad ger idrottsmassagen för effekt?

Idrottsmassage bidrar ofta till en ökad rörlighet i frånvaro av smärta, det handlar ofta om att bryta en upprepad smärtcykel som förhindrar vissa typer av rörelser, vilket i sin tur leder till bättre aktivitet i musklerna (då spänningarna släpper).


Hur lång tid tar det tills jag märker någon skillnad?

Detta är något som varierar och är väldigt individuellt, du ska absolut känna en skillnad efter tre till fyra dagar efter din behandling men det kan krävas fler behandlingstillfällen innan du känner dig helt återställd, allt beror på hur länge du gått omkring med smärtproblematiken eller stelheten. Känner du inte någon som helst skillnad efter tre till fyra behandlingar så rekommenderar vi att titta på andra behandlingsalternativ. Många atleter som vill underhålla kroppen går ofta på idrottsmassage en gång i månaden för att uppnå bästa resultat.


Passar idrottsmassage för alla?

Ja, men det kanske inte är för alla då lite mer smärtkänsliga personer ofta dras från denna typ av behandling så tjänar en stor majoritet av att ta denna typ av behandlingsform. Individer med benskörhet (osteoporos) ska självklart vara vara försiktiga när det kommer till lite tuffare former av behandling, men det är alltid bra att prata med din terapeut kring dina eventuella sjuk åkommor så att han/hon vet hur behandlingen behöver utformas efter dina möjligheter och behov.


Blir jag en bättre idrottare om jag får idrottsmassage?

Fördelen med att ta idrottsmassage är att det ofta kan ge dig möjligheten att träna oskadat och obehindrat längre och brukar även göra att du kan prestera bättre, öka din rörlighet samt få en bättre kontakt med dina leder och muskler. men det är även en bra behandlingsform att använda utifrån ett förebyggande syfte.


Ska jag göra kompletterande övningar till behandlingen?

Ja absolut! Även om det är väldigt individuellt vilka övningar som patienten kan behöva så kan det vara värt att kika på. Vanligaste formen av kompletterande rehab är styrkeövningar, stretchövningar och övningar med fokus på motorisk kontroll som terapeuten ofta föreskriver anpassat till dina behov.


- “Callaghan M. The role of massage in the management of the athlete: review. Brittish Journal of Sports Medicine. 1993."

- “Jönhangen S. Muscle injury and pain. Effects of eccentric exercise, sprint running, forward lunge and sports massage 2005.

- “Tiidus P. Manual massage and recovery of muscle soreness following exercise: a literature review.  Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy. 1997.